Hoog contrast Dyslexie lettertype A A A
Zoeken

Bedrijfsondersteuning

Bedrijfsondersteuning

De basis op orde

Het versterken van ons proces- en informatiemanagement heeft in 2024 veel aandacht gehad.

Vanuit de paraplu ”De Basis op orde” is er aandacht om verschillende bestaande en nieuwe instrumenten te verstevigen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • meer helder beschreven werkprocessen;
  • vernieuwde placemats waarin de beleidsregels samengevat zijn;
  • extra aandacht op het toepassen van heldere onderbouwing en conclusie;
  • WIZ-opschoondagen;
  • aandacht in de teams voor de zorgkosten.

Door procesmatig en meer uniform te werken, zorgvuldige afwegingen te maken en die helder te onderbouwen en goed te registeren, leggen we een goede basis voor datagericht te werken. Zodat we leren van stuurinformatie en checks onze kwaliteit verbeteren.

We werken eraan om in 2025 nog meer data over onze processen te hebben om van daaruit verbetermogelijkheden door te voeren.

IT in eigen beheer

In 2024 is de re-transitie van de IT- functie van de Connectie naar Interstellar geïmplementeerd en is het project succesvol afgerond. Alle IT voorzieningen zijn daarmee in eigen beheer. Er is een maandelijkse overlegstructuur met Interstellar om het beheer goed te monitoren.

Er is een investeringskader voor IT-middelen vastgesteld om o.a. laptops en telefoons te vervangen waar nodig. Daarnaast is gestart het de voorbereidingen voor het versterken van de I-functie in de formatie van de Wijkteams.

 

Inwonersparticipatie- en ervaringsonderzoek
De gemeente Arnhem voert vier keer per jaar onderzoek uit naar de  ervaringen van inwoners om inzicht te krijgen in de (effecten) van de Jeugdwet en WMO-ondersteuning in Arnhem en de ervaring in het contact met Wijkteams Arnhem. Dit geeft over 2024 het volgende beeld:

-Tabellen invoegen –

 

Klachten

Als inwoners ontevreden zijn over het contact met hun coach, maken zij dit eerst bespreekbaar met hun coach. Als ze daar niet uitkomen kan de teamleider betrokken worden. Voelt de inwoner zich dan nog steeds onvoldoende gehoord, dan kan de onafhankelijke klachtencommissie betrokken worden. In 2024 zijn er 76 klachten bij een teamleider neergelegd. Dit aantal is hoger dan voorgaande jaren door een verbeterde administratie. Het aantal ligt nog altijd ruim onder de 1% van het totale aantal actieve trajecten.

 Bezwaren

Als inwoners ontevreden zijn over een besluit, dan kunnen zij zich uiterlijk binnen 6 weken na het besluit melden bij de Gemeente Arnhem.

  • WMO– In 2024 zijn 61 bezwaren afgehandeld door juridische zaken van de gemeente Arnhem. Hiervan zijn 35 bezwaren ingediend in 2024, dit is een vergelijkbaar aantal met voorgaande jaren. Van het totaal aantal bezwaren zijn er 7 gegrond verklaard, 12 ongegrond, 26 zijn ingetrokken, 7 afgebroken en 2 zijn doorgestuurd.
  • Jeugdwet– Er zijn in 2024 12 bezwaren ingediend. Er is 1 bezwaar ongegrond verklaard, 2 bezwaren zijn na telefonisch overleg ingetrokken en 9 bezwaren lopen nog.

Informatiebeveiliging

De bewustwording rondom informatiebeveiliging is belangrijk en heeft onze aandacht. We besteden veel aandacht aan AVG Compliancy.  Er is inmiddels in beeld gebracht wat we nodig hebben om de I-functie vollediger in te richten om de verantwoordelijkheden voor zaken rondom privacy beheer, applicatiebeheer e.a. adequaat te kunnen dragen. Hierover zijn we in gesprek met de gemeente.

In 2024 zijn er 3 incidenten als datalek gemeld. Dit betrof twee keer een verkeerd geadresseerde mail en eenmaal over een verloren device. Het device is teruggevonden. De mailincidenten zijn afgehandeld door de verkeerde ontvangers te verzoeken het bericht te verwijderen.
Eén van de incidenten is gemeld bij de AP. Daaruit is geen verder onderzoek of vervolg op gekomen.

Lees ook een van de andere hoofdstukken